test

Er du også til en god øl?

Samt ALT andet der indtages. Mad, vin, øl m.m. Har du et godt link, en anbefaling af et velsmagende produkt eller en god opskrift? Så del endelig med os andre.

Re: Er du også til en god øl?

Indlægaf Bo » 9. dec 2010 22:25

Svenning skrev:Billede

En Holy Night fra Vejle Bryghus. 7,5%
"Fyldig mørkebrun belgisk inspireret dubbel. Kompleks sødme fra mørke malte og sukre. Krydret aroma fra belgisk overgær og koriander."
Kraftig, sød og let bitter... meget som mig :D

Beskrivelsen lyder vist ganske rigtig - altså naturligvis kun hvad angår øllet :laugh:

Svenning skrev:Glæder mig da SÅ meget til at knappe den op - og 2 liter må siges at være en passende servering!!

Og jeg glæder mig meget, hvis du da kan lokkes, til at høre din smagsvurdering :thumb:
2 liter er vel også det mindste man kan servere for en velvoksen mand? :wink:

Svenning skrev:Og det allerbedste er, at med flasken i hånden (som iøvrigt er meget fin!), kan jeg refille med alle deres øltyper til en meget attraktiv pris!!! :thumb:

Enig - det er en super flot flaske! Jeg elsker flasker med patentprop = minder mig på en eller sær måde om de gode gamle dage - men hvordan skal det med den attraktive pris lige forstås?
Bosat i :se: på 9. år (ved ikke lige hvad der skulle få mig til at flytte tilbage til :dk: igen)
Brugeravatar
Bo
Site Admin

Geografisk sted: Söderåsen, Sverige

Indlægaf Svenning » 10. dec 2010 09:11

Og det som er allerbedst, er at jeg kan tage flasken under armen og få en refill for 80 kr!! :shock: :greensmile:
...og det gælder alle deres varianter!!! :thumb:
Bo skrev:Dåsen får :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar:
Brugeravatar
Svenning
Moderator

Geografisk sted: Middleearth a.k.a. Odense

Indlægaf Bo » 16. dec 2010 10:52

Faldt lige over denne artikel på http://www.fyens.dk

Ale No. 16 :lick: :lick:
Bosat i :se: på 9. år (ved ikke lige hvad der skulle få mig til at flytte tilbage til :dk: igen)
Brugeravatar
Bo
Site Admin

Indlægaf CFN » 16. dec 2010 11:37

Tak for artiklen, Bo. Hvis så bare deres øl også var til at komme i nærheden af (og jer tænker jeg specielt på deres hvidtøl) :smile2:
Brugeravatar
CFN

Geografisk sted: 9210 Aalborg SØ.

Indlægaf Bo » 10. jan 2011 01:13

På tide at få vædet ganen og komme i gang med et par minianmeldelser :thumb:

Økologisk Julefred fra Thisted Bryghus 5,8%

Billede

Info fra etiketten

Brygmesteren har brugt både pilsnermalt, karamelmalt og en anelse hårdt ristet carafamalt til sin seneste økologiske julebryg, som er et mildere alternativ til den økologiske Jule Ren. Den har samtidig en god fylde, mens karamelmalten bidrager med en diskret sødme, som komplementerer julebordets lækkerier på bedste vis

Farve :fullstar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar:

En meget lys farve som slet ikke lever op til min forventning om, at en juleøl skal være mørk.
Lys i rummet samt blitz fra kamera, ændrer desværre en del ved indtrykket der ses med det blotte øje

Duft :fullstar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar:

Dufter lidt syrligt men bortset fra det, desværre som en ganske almindelig pilsner og slet ikke som en specialøl - hvor der er kræset om råvarer og detaljer - som min forventning til sådan et produkt klart ligger op til.

Smag :fullstar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar:

Kedelig er vel den mest passende beskrivelse! Er ligesom duften en smule syrlig - den diskrete sødme leder jeg fortsat forgæves efter. Eftersmagen finder jeg meget bitter og på ingen som helst måde behagelig.
Vil til hver en tid meget hellere snuppe en kølig Dansk Pilsner fra Fakta :xmark:

Sandsynlighed for genkøb :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar:

Konklusion

Okay - Økologisk Julefred fra Thisted Bryghus kan de beholde i fred - både i julen og resten af året. En skuffelse af de helt store :tsktsk:
Brugeravatar
Bo
Site Admin

Indlægaf Bo » 22. jan 2011 13:46

Økologisk Classic fra Thisted Bryghus 4,6%

Billede

Info fra etiketten

En kompleks og velafbalanceret øl. Karamelmalt og mørkristet malt giver en fyldig aroma og en god maltkarakter. Øllet er frisk og fyldig i smagen.

Farve :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :emptystar: :emptystar:

En flot mørk farve som sammen med det fyldige skum helt klart skruer mine forventninger i vejret.
Lys i rummet samt blitz fra kamera, ændrer desværre en del ved indtrykket der ses med det blotte øje

Duft :fullstar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar:

Dufter lidt mørkt og brændt men bortset fra det, desværre som en ganske almindelig øl og (igen) slet ikke som en specialøl - hvor der er kræset ekstra om råvarer og detaljer - som min forventning til sådan et produkt klart ligger op til.

Smag :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar:

Flad er vel den mest korrekte beskrivelse - altså som en åben øl der har stået et par dage. Smagen finder jeg desuden bitter og skarp.
Vil til hver en tid meget hellere række tungen ud i regnvejr :xmark:

Sandsynlighed for genkøb :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar: :emptystar:

Konklusion

Også Økologisk Classic fra Thisted Bryghus kan de beholde for sig selv. Endnu en skuffelse af de helt store.
Begynder efterhånden så småt at forstå, hvorfor Fakta solgte ud af dem til foræringspris :laugh:
Brugeravatar
Bo
Site Admin

Indlægaf Bo » 29. jan 2011 02:02

Indrømmet - det var ikke just med de allerstørste forventninger at jeg her til aften skulle smage den sidste af de tre indkøbte varianter fra Thisted Bryghus :laugh:

Økologisk Humle fra Thisted Bryghus 5,8%

Billede

Info fra etiketten

En smuk ravgul og harmonisk øl. Med sit flotte hvide skum indbyder den til nydelse. Øllet har en fin balance mellem det bitre og det søde og en god lang eftersmag

Farve :fullstar: :fullstar: :fullstar: :emptystar: :emptystar: :emptystar:

En meget lys farve som umiddelbart synes at være helt i orden, når der tænkes på at det er en humle øl. Skummet er superflot men falder desværre sammen efter ganske få sekunder i glasset.

Duft :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :emptystar: :emptystar:

Dufter i starten lidt syrligt, men når der duftes gennem lidt længere tid og ikke mindst når øllet har fået lidt lunere temperatur end den fra køleskabets + 3 grader ( altså ca. + 8 til + 10 grader) frigives en masse rare dufte (svært at beskrive)
Uanset - så er duften efterfølgende meget indbydende og ganske behagelig.

Smag :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :emptystar:

Indledningsvis er smagen frisk, let og meget luftig. Eftersmagen derimod er superlang med en anelse bitterhed over sig. Må overgive mig og indrømme at denne kombination falder helt i min smag.

Sandsynlighed for genkøb :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :emptystar: :emptystar:

Konklusion

Okay - Økologisk Humle fra Thisted Bryghus er absolut den bedste af de tre afprøvede varianter. Kan klart anbefales :thumb:
Brugeravatar
Bo
Site Admin

Indlægaf Bo » 31. jan 2011 21:23

Bo skrev:Indrømmet - det var ikke just med de allerstørste forventninger at jeg her til aften skulle smage den sidste af de tre indkøbte varianter fra Thisted Bryghus :laugh:

Okay - jeg var vist ikke helt vågen! T(r)østen må være at heller ikke andre på SK var :lol:

Billede

Men den sidste variant fra Thisted Bryghus må vente lidt endnu.
Sidder og brygger lidt på en mini anmeldelse af en mindre - men mere anerkendt øl :wink:
Brugeravatar
Bo
Site Admin

Indlægaf Bo » 5. feb 2011 09:43

Bo skrev:Sidder og brygger lidt på en mini anmeldelse af en mindre - men mere anerkendt øl :wink:

Celis White 5%

Billede

Info fra etiketten

This wheatbeer, developed by the CELIS BREWERY (Austin, Texas) combines the 500 year old brewing art of Hoegarden (Belgium) with the modern brewing techniques

Og lidt bonusinfo sakset fra nettet

Van Steenberge Brewery (USA), Celis White: Denne hvedeøl kommer oprindelig fra Hoegaarden i Belgien, hvor mælkemanden Pierre Celis, hengav sig til at brygningen af Witte van Hoegaarden. Efter nær konkurs og med et bryggeri, der nedbrændte i 1985, investerede han i nyt bryggerudstyr i stål, men beholdte den gamle opskrift. Det blev en stor succes, og i 1990 modtog han et uimodståeligt tilbud fra Interbrew, som i dag brygger Hoegaarden Witbier. Med penge på lommen flyttede Pierre til Austin, Texas, byggede et bryggeri, og introducerede i 1992 amerikanerne for belgisk witbier. Celis White er en let frisk hvedeøl brygget af pilsnermalt og lys hvedemalt, tilsat koriander og curacao

Farve :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :emptystar: :emptystar:

En lys farve som sammen med det lidt grumsede indtryk, klart indikerer at der her er tale om en ufiltreret hvedeøl. Skummet er flot men falder desværre sammen efter ganske kort tid i glasset.

Duft :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :emptystar:

Uha - den dufter godt. En mild, rar, rund og meget indbydende duft. Man får absolut lyst til at smage.

Smag :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :emptystar:

En frisk, blød og rund smag med en meget lang eftersmag der fornemt kæler for smagsløgene.

Sandsynlighed for genkøb :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :emptystar:

Konklusion

Okay - Celis White er slet ikke den bedste hvedeøl jeg til dato har smagt - men den ligger særdeles lunt blandt de fem bedste. Kan absolut, og helt uden de store forbehold klart anbefales :lick:
Dog kunne flasken godt være i herrestørrelse. 25 cl er jo næsten kun til en mundskylle :laugh:
Brugeravatar
Bo
Site Admin

Indlægaf Bo » 9. apr 2011 18:59

Årets korteste anmeldelse = ingen grund til at udpensle det åbentlyse :thumb:

Billede

:fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar:
Brugeravatar
Bo
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til Bacon, bajere og andet godt til ganen