Nå, nu kan det være jeg skal få taget mig sammen, efter utallige løfter om anmeldelser af mit skærm-indkøb.
Lidt historie, hvad angår mine PC-skærme.
For mange år siden indkøbte jeg en fin lille sort PC.
Ikke prisen der var sort, men farven.
Det var det vildeste den gang. En 486DX2@66MHz med 4MB ram og en overdådig 420MB harddisk.
Dertil var der en 14" skærm, med en standard opløsning af 800x600PX (Jeg kan huske forkert, og at det kun var 640x480)
Nå, den holdt nogle år, og gjorde det godt. Det var inden MP3'ere slog rigtig igennem, og jeg kan da oplyse, at maskinen ikke formåede og afspille selv samme. Det siger lidt om hvilke kræfter der var i den.
Den blev senere skiftet ud med et monster af en Intel Celeron maskine. Dertil en 17" skærm. Wehee. 1024x768 var opløsningen.
Lækker lækker...den gang.
Senere skiftede jeg maskinen, og skærmen gik efterfølgende til.
Den blev skiftet ud med en Phillips 17" med samme opløsning.
Så gik jeg hen og blev udlært og kom i job, og pengene VÆLTEDE ind mere eller mindre.
Fordelagtige indkøbsmuligheder gjorde, at jeg indkøbte en 19" FLADSKÆRM gennem firmaet. Svinet kostede den ikke mindre end 5.000 kroner. Wohooo.
For et par år siden gik jeg så all in, og skiftede det hele ud.
Købte mig en fin ny maskine (den jeg skriver på lige pt.) med tilhørende 22" Samsung skærm.
Ganske fortrindelig skærm, med lækkert design.
Jeg stiftede sidenhen kendskab til Dell skærme gennem mit arbejde. Nogle var gode, og andre knapt så gode.
En dag sidder jeg så ved en Dell UltraSharp WFP2408. ALDRIG havde jeg set så godt et billede på en PC-skærm.
Farvegengivelsen var eminent, og jeg måtte da også sande, at det ikke bare var mig. Ved lidt søgning på nettet, fandt jeg frem til, at netop den skærm var temmelig populær hos grafikere og fotografer, grundet den eminente farve gengivelse.
Jeg gjorde indkøbet, og 5.500 fattigere sad jeg med min Dell 24" og min Samsung 22" på mit skrivebord.
I lang tid tænkte jeg, at lykken var gjort, lige indtil jeg fandt du af, at Dell havde valgt og lave skærmen i et nyere design, og med et nyere panel. Den hedder så i dag U2410.
Nuvel. Efter nogen tid, får jeg nys om, at Dell har en U2711 på vej.
Hele humlen ved denne 27" skærm, er at det er den første skærm, under 30" de har lavet, der tilbyder en opløsning højere end 1920x1200, som men WFP2408 har.
Jeg bliver omgående Tændt på tanken om en sprit ny 27" skærm, med en opløsning på 2560x1440.
Jeg tager kontakt til Dell, og siger at jeg godt vil vide så snart de har dette vidunder af en skærm klar.
Som sagt, så gjort, og jeg får en dato....og en pris.
Yikes. Den indledende pris, inkl. moms var...hold nu fast, ~9.000 kroner.
Grundet gode rabatter gennem firmaet, var min pris nede i ~7.000 kroner inkl moms.
Hit måtte jeg sige, og der gik da heller ikke lang tid inden jeg fik min nye skærm.
Designet er det samme som de har valgt og lave på U2410 skærmen. Ingen knapper, udover power knappen, resten er touch.
Nederst ses power-knappen.
Ovenover ses 5 blå dioder. Disse er ikke "bare" dioder, men udgør en touch "knap".
For at aktivere menuen, skal man holder fingeren hen ved den nederste diode, hvorefter den første quick menu kommer frem. Dette aktiverer også de resterende dioder, som er genveje i menuen.
Et let bip indikere, at en knap er blevet aktiveret.
Til sammenligning ses menu-navigeringen til WFP2408 i højre side af billedet.
Derudover er der det generelle design.
Jeg synes faktisk, at Dell er sluppet så godt af sted med det, at det er en skærm jeg uden at blinke, ville være bekendt og have stående i min stue.
Af de lidt mere tekniske specifikationer kan jeg oplyse.
Skærmen kører som nævnt med en 2560x1440 opløsning.
Der forefindes følgende tilslutningesmuligheder:
- Billede
- 2xDVI
- 1xHDMI
- 1xDisplayPort
- 1xVGA port
- 1xComponent video
- 1xComposit video
Valg mellem ovenstående foretages via menuen:
- Andre tilslutninger
- 1xUSB indgang.
- 2x USB-porte bagpå.
- 2xUSB-porte i venstre side
- 1xKortlæser i venstre side
- 1xAudio udgang beregnet til audio-bar der kan tilkøbes
Når alt dette er sagt, er jeg så tilfreds med skærmen?
Det korte svar må være JA !
Skærmen lever 112% op til de forventninger jeg havde til den. Farvegengivelsen er helt eminent.
Den eneste ulempe, er og vænne sig til al den skærmplads jeg har tilgængelig.
Det kræver faktisk lidt øvelse, og administrere det optimalt, men synes egentlig jeg er ved at være derhenne, hvor jeg har rimeligt styr på det. Windows 7 har endvidere nogle features, der gør det lidt nemmere og styre.
Det var lige kort omkring mit seneste skærm indkøb, og spørgsmål er ganske velkommen...jeg kan jo have glemt og berette om noget af det vigtige?
Skål i øl...