test

Portvinstråden

Samt ALT andet der indtages. Mad, vin, øl m.m. Har du et godt link, en anbefaling af et velsmagende produkt eller en god opskrift? Så del endelig med os andre.

Portvinstråden

Indlægaf Svenning » 28. feb 2011 20:42

Uha, mangler vi ikke en ordentlig tråd om portvin?? :greensmile:
Jeg må tilstå at jeg elsker denne fantastiske drik, som desværre er alt for undervurderet i DK og efter min mening bruges for lidt!!

Jeg syntes lige jeg ville dele mine seneste køb med jer andre SK'ere;

Burmester Colheita 1975
Billede

Indkøbt fordi den er samme årgang som yours truly :thumb:
Portvin.nu skriver; "Så begynder det at blive rigtig intenst. Man fornemmer allerede på farven at der er tale om en vin der har godt med alder. Kraftig brunorange. Duften er ekstraheret og tæt. Alligevel har vinen en uomtvistelig friskhed der gør balancen mellem det ældede og det friske rigtig flot. Smagen er ret eksotisk. Træ og abrikos med et syrligt strejf. Ikke så fed i stilen og smagen er hurtig afdæmpet. Til prisen et godt køb hvis man vil fornemme vingesuset for en skarp pris."

Burmester Colheita 1951
Billede

Indkøbt fordi den har samme årgang som min far, der - som den skarpe iagttager bemærker - fylder 60 i år!
(Og så kom jeg liiiige til at købe lidt til mig selv også :greensmile: )
Portvin.nu skriver; " Brunlig farve. Tæt duftstruktur. Intens karamel. Ret varm i stilen. Mørke kagetoner og en flot struktur med stor harmoni. Smagen er fint afpudset. Balanceret. Intet forstyrrer. Lækkersødme. Behagelig. Ren slik. Lang finale. Topvare til prisen."
Bo skrev:Dåsen får :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar:
Brugeravatar
Svenning
Moderator

Geografisk sted: Middleearth a.k.a. Odense

Re: Portvinstråden

Indlægaf Svenning » 24. mar 2011 09:40

Fik i weekenden smagt på den første Burmester Colheita 1975

Kan konstatere ved selvsyn, at årgang 1975 vitterlig er spitze, på alle leder og kanter :-)
Farven var gylden og lækker at se på, og den trak (naturligvis) de fedeste og flotteste gardiner i glasset. Duften var ikke imponerende kraftig, men smagen var til gengæld fænomenal. Karamelagtig med en vis frugtig pirrende undertone, og så hang den i ganen lææææææænge :thumb:
Et supergodt glas, til en imponerende pris!

Bragte straks lidt minder frem fra vores nytårsaften, hvor vi slagtede lidt af det grå guld også;
Her er vi jo mere i en fætter til portvinen, nemlig den, i Danmark relativt undervurderede, Madeira. Dette er en Barbeito 1948 vintage aftappet i 2000. Lavet på Malvazia-druen, hvilket typisk giver vine i den søde ende. Vinen har en stor syrlighed/friskhed betinget af alderen, med en næsten eksplosionsagtig karamel i eftersmagen. Vitterligt et sublimt glas Madeira.

Billede
Billede

Glæder mig allerede som et lille barn til jeg skal drikke en 1951'er der nødvendigvis må stå sig godt i kampen mod Madeira'en :beerchug:
Bo skrev:Dåsen får :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar:
Brugeravatar
Svenning
Moderator

Indlægaf Bo » 31. mar 2011 13:40

Synes at det er helt på rette plads at der (langt om længe) kom en PortvinstrådenSK :thumb:

Har til dato vist nok kun smagt to varianter - og den ene (som var super god) var medbragt i en karaffel og gæsten som havde den med kunne ikke huske andet end "det er vist en ældre sag" :laugh:

Uanset - har jeg hørt rigtig mange fortælle særdeles positivt om Den Kongelige Livgardes Portvin

Nogen på SK der har smagt den og kan bidrage med oplevelsen :question:
Bosat i :se: på 9. år (ved ikke lige hvad der skulle få mig til at flytte tilbage til :dk: igen)
Brugeravatar
Bo
Site Admin

Geografisk sted: Söderåsen, Sverige

Indlægaf Svenning » 31. mar 2011 14:10

Bo skrev:Uanset - har jeg hørt rigtig mange fortælle særdeles positivt om Den Kongelige Livgardes Portvin

Det har jeg faktisk også... desværre ikke selv smagt den endnu. De har den vist i Magasin, og den koster vist næsten ikke noget :greensmile: - omkring 100-150 kr tror jeg :thumb:
Brugeravatar
Svenning
Moderator

Tilbage til Bacon, bajere og andet godt til ganen