Lige en historie fra den grusomme, virkelige verden.
Jeg bestiller 23/09-09 en ny trådløs mus (til kr. 469,00) hos Getmore, og modtager derefter en tilsyneladende brugt mus, med klare tegn på slid på glidefladerne, fedtede fingre, brudt plombering og med en mus og en USB-modtager, som oven i købet ikke passer til hinanden.
Denne sender jeg straks tilbage med ovennævnte reklamationer (inkl. fotodokumentation), og beder dem om at sende mig en fabriksny mus, som jo er det jeg har bestilt til at starte med.
Getmore anerkender min reklamation, og jeg modtager en måned senere, 24/10-09, en mus mere. Det er ikke samme mus, men på denne mus har plomberingen også været brudt, men er klistret over med nye plomberingsklistermærker og de beskadigede/iturevne områder på emballagen er tydeligt forsøgt kamoufleret med sort tusch. Der er ligeledes også slid på musens glideflader og igen fedtede fingre.
Ligeledes reklamerer jeg straks og sender også denne mus tilbage (igen med tydelig fotodokumentation), og gør opmærksom på, at jeg ikke på noget tidspunkt har bestilt en brugt mus, og at jeg denne gang, gerne vil have mine penge tilbage. Butikken har ligeledes heller ikke på noget tidspunkt oplyst om, at de sælger mus med brugstegn, som nye mus, selvom de ifølge købelovgivningen har pligt til dette.
Butikken siger nu, at de påpegede fejl ikke er deres skyld, men sender skylden videre til producenten Logitech (da de nye plomberingsklistermærker er originale og at de lige har modtaget sendingen fra deres leverandør), og de sender derfor den samme brugte mus tilbage til mig og afviser dermed reklamationen, da de anser musen for at være ny, selv om den har brudt plombering, fedtede fingre og tegn på slid på musens glideflader.
Jeg tolker det som om, at de nu anser handelsaftalen for at være opretholdt, og gør straks herefter opmærksom på, at jeg i så fald gerne vil benytte mig af min 14-dages fortrydelsesret, fortryde købet og returnere deres mus, men butikken vender hurtigt tilbage og siger at det ikke er muligt, eftersom musen er sendt retur til mig, og at de mener at den 14 dages frist for fortrydelse er overskredet.
Jeg vil sætte et stort spørgsmålstegn ved, om min fortrydelsesfrist er overskredet, eftersom jeg jo aldrig på noget tidspunkt, har fået leveret den vare som jeg oprindeligt har bestilt.
Jeg skal derfor spises af med en brugt mus, men jeg vil mene, at de ikke har levet op til deres del af aftalen, nemlig at levere mig en ny mus, som jeg har bestilt og betalt for. Hvem de synes der skal have ansvaret for dette, kan ikke være mit problem. Jeg har købt musen i deres butik, ikke hos producenten, og derfor må det også være butikkens opgave at servicere mig, indtil jeg har en helt ny mus, eller give mig mine penge tilbage, hvis de ikke magter/vil dette. En strid om hvem der har ansvaret for musens tilstand er en strid mellem butikken og deres leverandør, og skal ikke gå ud over mig som forbruger, som blot ønsker en fabriksny mus og ikke andet.
Eftersom butikken ikke mener jeg længere har 14 dages fortrydelsesret, på trods af, at der ikke har fundet et leveringstidspunkt, for en fabriksny mus sted, så mener jeg at der er andre punkter hvor butikken har handlet i ond tro, og i strid med gældende lovgivning på området. Jeg mener at jeg har krav på, en fabriksny mus, eller mine penge tilbage, og da musen lider af en eller flere mangler, vil jeg gøre brug af mine mangelsbeføjelser efter købelovens §78,
"Køberens mangelsbeføjelser
*§ 78.* Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1. afhjælpning af mangelen,
2. levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3. et passende afslag i købesummen eller
4. ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning."
samt jvf. samme lovs §76 pkt. 3,
*§ 76.* Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1. genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt,
eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige
eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at
have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
2. sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som
nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre
meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller
køberens kundskab,
3. sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har
haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som
sælgeren kendte eller burde kende, eller
4. genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende
omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er
opfyldt."
eftersom sælger (butikken) ikke har opfyldt sin loyale oplysningspligt, ved at gøre opmærksom på, at det er en brugt vare de sælger som ny, og at dette har en altoverskyggende betydning for mig som køber. Der er ingen hos butikken der kan overbevise mig om, at producenten Logitech, fra deres fabrik, sender mus ud på markedet, som har brudt plombering, slidtage og fingeraftryk overalt, som jeg forstår at butikken prøver at fortælle mig.
Summa summarum, så sidder jeg her uden hverken mine penge eller den bestilte mus. Hvilken en af delene jeg får, er jeg ligeglad med. Mit ønske hele vejen igennem har kun været at købe en ny mus, men det er åbenbart ikke sådan ligetil i dagens Danmark.
Bare lige en heads up. Getmore er for at sige det pænt, et røvlorteskodfirma, som åbenbart altid bevæger sig på kanten af love og regler (har jeg ved at kigge rundt på nettet fundet ud af efterfølgende)