test

Loudness War

CRT, Fladskærm, projektor, "Gear & Gejl" samt lyd til hjemmebiografen.

Loudness War

Indlægaf Fabhund » 8. maj 2010 18:59

Jeg har irriteret mig over dette "fænomen" igennem længere tid. :redevil: :redevil2: :banghead: :banghead:
I dag er det "Dynamic Range Day" hvor man opfordres til bla. AT SKRIVE MED STORT FOR AT STARTE EN DISKUTION OMKRING LOUDNESS WAR. Så derfor denne tråd

Jeg kunne skrive en masse om hvorfor det går mig så meget på (og rigtigt mange andre). Meningen med denne tråd er at få dig overbevist om problemet, hvis du ikke kender til loudness war. Des flere der bliver beviste om loudness war, des bedre.

Men en video kan måske logge folk til at læse mere om det. Her er et eksempel fra Metallicas nyeste skive Death Magnetic, der jo lyder (lydkavalitet) af H til. Det er ren elendighed. Vidoen skifter mellem CD version og Master releasen der blev brugt til Guitar Hero.

Husk at vælge 480P

Teaser:
Simpelt sagt så er problemet at musikindustrien producerer CD’er med højere og højere lydstyrke, hvilket sker for at få ens musik til at lyde bedre end de andres, og mere iørefaldende. Der er nemlig en tendens til at vi opfatter højere som bedre. Problemet er bare at musik på fx en CD har en maksimum amplitude der kan repræsenteres, og hvis fx et slag på en tromme allerede rammer den, så kan man ikke få den del til at lyde højere, og i stedet må man skrue op for resten af musikken. Det vil dog ødelægge musikken, da trommeslaget nu ikke er klart og tydeligt, men bare drukner i resten af musikken. I værste fald kan man forstærke lyden så meget, at man ligefrem mister dele af musikken, da de ryger op over hvad der kan repræsenteres på fx en CD.

Michael hvis blog jeg teasede fra beskriver det hele rigtigt godt og anvender de eksempler jeg selv ville have valgt, så hvorfor ikke lade ham få ordet :-)
http://www.bytopia.dk/blog/2009/04/08/the-loudness-war/

Mere spændende læsning findes her, der er meget, men øj man bliver klog :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
Brugeravatar
Fabhund
Site Admin

Geografisk sted: 127.0.0.1

Tilbage til Billed, Gadgets & HiFi