Som sagt ledte jeg efter en effektforstærker da min receiver på mine Focal 838 højttalere havde lidt problemer med at levere en tilfredstillende stereo lyd, når der blev skruet lidt op.
Jeg ved udemærket at en receiver ikke er fantastisk som forstærker (stereo), så ovenstående kom som sådan ikke bag på mig.
Det der er trælst ved Emotiva er at de er billige, men når den så skal til DK, ryger der mange tusinde kroner oven i, og det er lidt svært for jydegenet i mig.
Jeg beklagede min nød til en kollega, som virkelig brænder for hifi. Noget jeg senere fandt ud af var et gen han har arvet fra sin far.
Det viste sig at hans far havde et sæt selvbygget monoblokke som jeg måtte låne og teste herhjemme. De blev så hentet i mandags, heldigvis bor han ganske tæt på mig.
Af min kollega lånte jeg et sæt rigtigt gode signalkabler og så skulle der testes.
Og wow for en lyd der nu kom ud af højttalerne; kontrollet, åbent, styret bas. Jeg er målløs. Jeg sidder to aftener i streg og lytter til musik.
Jeg er ved at blive forelsket men ved ikke om jeg tør. Godtnok er monoblokkene hjemmelavede (man kunne få dem som byggesæt i slutningen af 90'erne). Samleren havde så mulighed for at sætte bedre komponter i ud over standard, hvilket er tilfældet med disse.
Så jeg var lidt nervøs for prisen, men det viste sig at være ubegrundet. Kollegaens far var glad for at de kom til et sted hvor de kunne gøre glæde og så havde min kollega sikkert haft en finger med i spillet også.
Pris 2x500,- Jeg fandt ud af at faren elskede whiskey og gerne røget så jeg havde en rigtig god flaske lagavulin distillers edition med som ekstra tak for handlen.
Nu venter jeg så på at jeg får mit Audioquest Colorado signalkabel som gerne skulle komme mandag, så jeg kan komme til lytte med den igen.
Det er vildt så god lyd man kan få for så lidt $
Nå ja monoblokkene hedder "The End mk 3.1" aka Millennium XP fra LC Audio.
Class A/B
Udgangseffekt 8 Ohm 180 Watt
Udgangseffekt 4 Ohm 360 Watt
Frekvensgang +-3dB DC-500.000 Hz
Fasedrejning ved 20.000Hz max. 2 deg.
Forvrængning THD -3dB 0,0017%
Peak strøm 1 mS 46 Ampere
Udgangsimpedans 150 mOhm
Dæmpningsfaktor (50 - 15.000 Hz) 53
Ekvivalent input støj 20 uV RMS
Signal / Støjforhold min. 110 dBA
Indgang RCA/XLR
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=31
At lytte til Millennium XP, er som at drikke iskold kildevand, en følelse af renhed og friskhed!
Man fornemmer alt hvad musikmaterialet indeholder af puls og nerve men også detaljer og rum omkring musikerne.
De tilsluttede højttalere får takket være den modkoblingsfrie teknik, lov at trække al den strøm der skal til, ikke kun til at starte membranerne, men også til at stoppe dem igen på det rette tidspunkt.
To styks af nedenstående
Og nej den er ikke beskidt på fronten, det er bordet ser spejler sig i fronten
Jo jo gammel kan skam stadig være godt.