test

Den officielle "Hvad læser du lige nu"-tråd

Har du læst en god bog (eller en dårlig) så del oplevelsen med os andre.

Re: Den officielle "Hvad læser du lige nu"-tråd

Indlægaf Lotte » 11. apr 2010 12:45

Svenning skrev: Er særligt glad for at vi ikke skulle trækkes med et langt drikkeorgie med Harry Hole!

Kommer desværre til at følge det i de andre bøger. Kan godt være noget trættende at læse om.

Svenning skrev: Der er en del referencer og flashbacks til 2. verdenskrig, noget jeg ikke plejer at være så tosset med.
Er dog nået godt 200 sider ind nu, og den er egentlig fantastisk god!!

Så er det ikke kun mig som havde det på samme måde da jeg læste den. Må ærligt tilstå at jeg måtte kæmpe mig igennem de første ca. 250 sider. En ok bog, men det er bestemt ikke en bog jeg havde tænkt mig at læse igen.
Lotte

Indlægaf Svenning » 11. apr 2010 13:18

Ja, jeg tænkte nok at vi skulle høre mere til hans drikkeri før eller siden! har jo for så vidt også mødt det allerede i Rødhals, men det er alligevel befriende at den del af hans person ikke skamrides i alle bøger!

Det glæder mig da at du syntes første halvdel var tungere at komme igennem end anden halvdel - det må jo betyde at den bliver endnu bedre end jeg allerede syntes den er :thumb:
Og jeg syntes egentlig ikke at det der 2. verdenskrig-halløj er så tungt at komme igennem som jeg havde frygtet.
Lige nu overvejer jeg mere om jeg kan nu at læse Sorgenfri inden jeg skal igang med Svend Åge Madsen til vores læsegruppe den 20/5... men der er jo laaaaaaang tid til, så mon ikke :greensmile:
Bo skrev:Dåsen får :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar:
Brugeravatar
Svenning
Moderator

Geografisk sted: Middleearth a.k.a. Odense

Indlægaf Michael » 15. apr 2010 23:08

Har lige tygget mig igennem Malstrøm af Michael Connelly. Hvis man kan lide en god krimi er han helt bestemt anbefalelsesværdig! Vil ikke give stjerner eller andet, men vil blot sige det tog mig 2 dage at læse de 360 sider, hvilket bestemt hører til sjældenhederne for mig :-)

Næste bog er Finansernes Fald. Ikke helt så letlæselig, men første indtryk er absolut positivt hvis man interesserer sig en smule for økonomi og verdenssituationen.
Rasbred skrev:har du fået leget med den bo ???
Brugeravatar
Michael

Indlægaf Svenning » 21. apr 2010 11:12

Billede

Efter færdiggørelsen af Rødhals, som jeg faktisk syntes var rigtig god, har jeg lige klemt endnu en Nesbø ind, inden jeg skal i gang med Svend Åge Madsen's "Mange sære ting for".

I Rødhals er der to parallelle fortællinger. Dels følger vi hovedpersonen (fraset Harry, naturligvis :greensmile: ) under 2. verdenskrig hvor han var frontkæmper, dels følger vi samme hovedperson i nutiden hvor han udtænker nogen onde planer!
Jeg syntes personbeskrivelserne er virkelig vellykkede i denne bog. Første gang hvor man for alvor får et indblik i Harry Hole's indre liv, hvilket i mine øjne føjer nogle mere interessante facetter vil hans person.
Ved afslutningen ærgrede det mig lidt at der var en del løse ender, men jeg kan se at en del af de ender bliver båret med ind i den næste bog, så jeg satser på at finde alle svarene med tiden :thumb:
Bo skrev:Dåsen får :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar: :fullstar:
Brugeravatar
Svenning
Moderator

Indlægaf Svenning » 12. maj 2010 18:55

Endelig er jeg kommet frem til den længe ventede Svend Åge Madsen;
Billede

Har hørt så meget godt om den og om ham, faktisk, så jeg glæder mig rigtig rigtig meget! :thumb:
Update 17/5:
Er nu kommet en lille sjat ind i bogen. Hold da maule hvor er det god litteratur!!
Sproget er helt uhyggeligt nuanceret, og niveauet er ganske højt. Den starter lidt forvirrende fordi der ligesom skal dannes afsat for en række forskellige udgangspunkter for historien, så man kæmper lidt med at få et overblik over persongalleriet. Tegner til at bliver en helt igennem fantastisk oplevelse... :thumb:

(Men så kan man jo trøste sig med, at der skulle være lidt supplerende materiale fra hans karriere at gå igang med; http://www.litteratursiden.dk/forfatter ... 5ge-madsen :greensmile: )
Update 22/5
Nå. Så kom jeg igennem Mange sære ting for, og det var en fantastisk oplevelse. Nok en af de bedste bøger jeg har læst i år :greensmile:
Han har et fabelagtigt sprog. Tilpas kringlet og lækkert til virkelig at holde sanserne pirret undervejs.
Historien er innovativ og fængende, naturligvis med de momenter af overraskelser og drejninger der skal til!
Absolut ikke den sidste bog af Svend Åge Madsen jeg har læst :thumb:
Brugeravatar
Svenning
Moderator

Indlægaf Svenning » 26. maj 2010 09:26

Efter Svend Åge Madsen, kom jeg her i weekenden igang med Christian Mørk's Darling Jim efter varme anbefalelser.
Er nået omkring halvvejs, og er bestemt begejstret :thumb:

Billede
Brugeravatar
Svenning
Moderator

Indlægaf Svenning » 30. maj 2010 11:27

Må erklære mig svært begejstret for Christian Mørk :greensmile:
...eller i hvert fald Darling Jim som jeg syntes var en rigtig hyggelig og stemningsfyldt bog. Har fra pålidelig kilde fået anbefalet De 10 Herskere som også skulle være god. Den ryger på listen :thumb:

Efter sidste møde i vores læsegruppe, hvor vi diskutterede Svend Åge Madsen's Mange sære ting for, kom vi til at diskuttere Stephen King. I mine unge dage læste jeg rigtig meget Stephen King, og jeg tror egentlig jeg har de fleste af hans bøger (fremtil midt i 90'erne, og så kun lidt spredte titler herefter). Jeg syntes egentlig overordnet at hans skriverier er fantastiske - nogen enkelte dårlige titler er der naturligvis (hvilket også ville være mærkeligt med så omfattende en liste som hans). Jeg finder hans skrivestil meget fængende, og så mener jeg faktisk ikke at man kan komme udenom at han behersker gys og gru til fingerspidserne - han kan, som få, få mig til at kigge op over dynen med jævne mellemrum og blive lidt bange for skabet :lol:

Anyways. Vores samtale gik mest på hans short-stories, både dem han har skrevet i eget navn, og dem han har skrevet som Richard Bachmann. Den titel vi snakkede mest om fik jeg lige hapset ud af reolen...
Stephen King, Skeleton Crew
Billede

Læste de 2 første, The Mist og Here There be Tygers igår. *syntes godt om* :clap:
Brugeravatar
Svenning
Moderator

Indlægaf Svenning » 7. jun 2010 12:45

Må altså lige give min anbefaling af Skeleton Crew et nøk opad :greensmile:
Der er slet ingen tvivl om at Stephen King mestrer genren til UG, men hold op hvor er det nogle lækre shortstories der gemmer sig i denne her bog.

Jeg sad lige og læste lidt "bag om"-materiale, og faktisk har han skrevet The Mist på kun 2 uger. Det er den short story som har givet navn til samlingen, og det er også den længste (og måske mest velskrevne) af dem allesammen. Den var faktisk skrevet til en anden bog initielt, men blev senere omskrevet og genudgivet.
Jeg er blevet kraftigt ansporet til at dykke ned i yderligere dele af min King-samling :clap:
Brugeravatar
Svenning
Moderator

Indlægaf Michael » 25. jul 2010 15:34

Billede

Lige købt og påbegyndt. Fandt den til 40 kr. afhentet så syntes lige jeg ville se hvad det var for noget. En tung svend igen, der strækker sig over 540 sider ca.
Rasbred skrev:har du fået leget med den bo ???
Brugeravatar
Michael

Indlægaf Svenning » 11. feb 2011 09:48

Efter et stillestående efterår, er det vist tid til at få pustet liv i denne tråd igen.
Jeg har en målsætning for 2011 om at jeg skal få læst noget mere - det gælder både fag- og skønlitteratur, og jeg håber jeg kan komme lidt op i gear igen.

Årets første bog er netop afsluttet:
Erlend Loe, Doppler
Billede

"En sørgmunter historie om en familiefar i eksistentiel krise. Doppler er en mand, der ikke bryder sig om nogen, og en dag mærker han, at han heller ikke bryder sig om sig selv. Han får nok af det hele og beslutter sig for at vende sin familie, job og venner ryggen og flytte ud i skoven. Væk fra trivielle spekulationer om nyt badeværelse og den evindelige kværnen fra sønnens videofilm. Nu vil han leve af det, han finder i skoven og kede sig så længe, at han bliver glad. Det var i hvert fald planen ..."
http://www.saxo.com/dk/item/erlend-loe- ... rd=doppler

Vurdering:
Den er dælme underlig :)
Meget underholdende læsning for så vidt. Sproget er fantastisk og forunderligt nuanceret.
Jeg syntes dog jeg står tilbage med en lidt underlig fornemmelse af ikke rigtigt at have fået andet end et øjebliksbillede. Den handler i mine øjne ikke rigtigt om noget som helst, men alligevel kommer den rundt om alt muligt.
Den er kort, og hurtigt læst.
Brugeravatar
Svenning
Moderator

ForegåendeNæste

Tilbage til Bøger